FANDOM

Polispolis

Inne på stationen

Griphamns Polis Redigera

Dagens polis kan agera både som motståndare och förkämpar för att skipa lag och rättvisa i staden. Men polismyndigheten har länge varit genomsyrad av korruption. Ett stort antal poliser är inblandade i mutor, som såväl allvarligare brott som narkotikahandel eller mord.

Polismyndigheterna i Griphamn blev väldigt kritiserade när en ny polischef tillträde våren 2007. Det var Ingrid Eide som ersatte Magnus Breland. Om man inte tidigare anklagat polismyndigheten för att vara korrupt så skulle man göra det nu, Ingrid Eide har starka kopplingar hos "Familjen", det sägs att Ingrid tidigare varit en kärnmedlem.

Lämna tips till polisen här eller läs rykten som cirkulerar på stationen. Arbeta på utredningar och aktiva fall. https://drive.google.com/folderview?id=0BzPIKPuTQN3naWdTaUg5VnVPeDg&usp=sharing

För att kunna använda mappen, måste man lägga till den i sin egna Drive. Det finns ett alternativ när man tryckt på länken som heter "Open in Drive" - välj detta!

Organisation Redigera

Poliskåren är ett spindelnät av olika avdelningar, konstellationer och informella nätverk. Förrutom korruptionen plågas kåren av rivalitet och revirtänkande – särskilt när det vankas befordringar och alla slåss om samma guldgaloner och eklöv.

De två största avdelningarna är ordningsavdelningen och kriminalavdelningen.

Ordningsavdelningen Redigera

De konstaplar som är först på plats vid utryckningar och håller ordning på gator och torg. Här ingår bland annat:

  • Närområdespoliser
  • Piketstyrka
  • Trafikpoliser
  • Hundenheten
  • ((Fyll gärna på...))

Kriminalavdelningen Redigera

Utreder och lagför brott, består av flertalet rotlar, under vilka ett antal mer specialiserade sektioner ingår. Bland annat finns: 

  • Tekniska roteln: Utför brottsplatsundersökningar och säkrar spår. Rykten säger att man måste ha minst en bokstavskombination för att få jobb i den tekniska roteln...
  • Familjevåldsroteln: Öknamn värdegrundsroteln – står lågt i kurs bland machosnutar. Utreder brott som rör våld eller övergrepp mot kvinnor eller barn.
  • Traffickingroteln: utreder brott som rör människohandel och har ofta ett tätt samarbete med poliser över gränserna. En av fördelarna är att man får resa mycket inom jobbet...
  • Roteln för grova brott: Högstatusrotel där tiden stått stilla – den är hårt inpissad av kårveteraner (läs: tjocka, halvalkoholiserade gubbar) och hårt anfrätt av sexism, rasism, homofobi och korruption. Utreder främst grova våldsbrott (å där med hamnar de ofta i konflikt med mordroteln), stöldbrott och fall av särskilt välorganiserad brottslighet.
  • Mängdbrottsroteln: Öknamn: papperskorgsroteln – ser till att anmälningarna är korrekt ifyllda innan de hamnar i papperskorgen. Allmänt sedd som straffkommendering
  • Spaningsroteln: Sitter och tjuvlyssnar och tjuvtittar på folk hela dagarna – de ser allt och hör allt, men om de delar med sig är en annan femma. Tjänster och gentjänster liksom, till och med kollegor emellan...
  • Ekonomisk- och miljöbrottsroteln: Tämligen tajta med Skatteverket – den minst sexiga roteln att jobba på. Man ser dom oftast lägga upp fötterna på skrivbordet och spela Clash of Clans hela dagarna.
  • Mordroteln: utreder brott med rubricering mord eller dråp, eller försök till mord eller dråp. Även intresserade av vissa fall av försvunna personer. Består mest av introverta personer med dålig social kompetens.
  • Narkotikaroteln: deras uppgift är att arbeta mot narkotika på gatunivå. Personalen arbetar oftast civilt med spaning, kartläggning och tillslag mot såväl langare som missbrukare. Det är inte speciellt ovanligt att bevismaterial försvinner... upp i någons näsa.
  • Krogkommissionen:
  • Sedlighetsroteln:
  • ((Fyll gärna på!))

Anställda Redigera

MORDROTELN Redigera

PIKETEN Redigera

YTTRE TJÄNST Redigera

AVDELNINGEN FÖR GROVA BROTT Redigera

  • Avdelningschef Michael Bauer - förflyttad från Stockholm för att reda upp i röran i Griphamn
  • Polisinspektör Katarina Apel - kvoterades in på roteln för grova brott, efter att de pressats till större mångfald
  • Jare Ahonen - Tillträdde sin tjänst under sommaren 2016, kommer senast från Gävle.

ADMINISTRATION Redigera

ÖVRIGA Redigera

Språkbruk & Slang Redigera

  • ASP = Expanderbar batong, vanligast i 21 eller 26 tums längd. Rytteriet har en längre.
  • Den Vite Hämnaren = Den äldre vita "gummi" batongen. Fortfarande i bruk hos vissa äldre som inte anmanat ASP:n.
  • Häst Kuken = Rytteriets variant av Vite Hämnaren. Längre och tyngre.
  • OC = "Pepparsprej".
  • Diesel Doris = Dom äldre Piket bussarna/vansen. Stora Ford vanar med väldigt mullrande V8:or
  • Äggskal = De vita kravallhjälmarna.
  • Pl13 = Polislagens 13:e paragraf. Någon som blivit avvisad, avlägsnad eller omhändertagen.
  • LOB = Lagen om Omhändertagande Berusad Person.
  • Daktning/Daktad = Att bli/vara införd i signalementsregistret. Fingeravtryck, tatueringar och andra igenkännande punkter registreras.
  • Häcken = Häktet, ibland även polisstationen.
  • Stinsen = Inre befäl och/eller Häktesbasen.
  • IB & YB = Inre befäl & Yttre befäl.
  • Trottoarexem = Skrapsår och skador som blir av att man lägger mer någon lite våldsamt.
  • Medborgarvittne = Civilister med mobilkameror i högsta hugg, med förutfattade meningar om att ordningsmakten alltid har fel.
  • Slagning = Registerkontroll.
  • ((Fyll gärna på))

Slang om Polisen Redigera

  • Aina = Modernare "rikeby-svenskt" slang för polis. Kommer ursprungligen från Turkiska slangordet "aynasiz" vilket betyder "utan spegel", syftandes på att polisen inte har någon skam i kroppen; de vågar inte se sig själva i spegeln.
  • Bängen = Äldre men fortfarande använt eken slang för polis som adopterats i mer eller mindre hela riket.
  • Benke bus = Äldre eken slang för polis.
  • Farbror blå = Polis, vanlig ordnings polis.
  • Farbror svart = Piket/Insatspolis. Syftar på de äldre insats overallerna som ofta var svarta.
  • Haffa = Polis. Kommer från slangverbet "Att Haffa". T.ex "Haffa e i krokarna"
  • Trålar = Som i t.ex "Bängen trålar". vara på jakt, leta efter. Används ofta om löst patrullerande poliser som utan direkt mål letar efter lagöverträdare.
  • Discotaxi = Polisbil, äldre slang.
  • Volta = Som i att man "gjort en volta"/"Suttit en volta". Tid spenderad i häkte, eller mer vanligt i fängelse efter dom.
  • Attrapp = Kvinnlig polis. Syftar på att de använder batongen som penis-atrapp. "Vad gör du med batongen kärring snut!?"
  • Gola = anmäla till polisen
  • Syndabock = Tar på sig eller får skulden för något dåd som en annan utfört.

((Fyll gärna på))

Inspirationsbilder Redigera

Korridor

Korridor

Bakpolis

Bakgatan