FANDOM

Galaxylogo
Reckless love js 170713
Tumblr mw0hpfkeHX1s4tqzto1 1280

Galaxy är ett glam metal-band från Griphamn, Sverige. Deras musik identifieras som glam eller sleaze, och deras influenser är Mötley Crüe, AC / DC, Skid Row, Judas Priest, Poison och Guns N 'Roses. Galaxy har nu släppt tre fullängds album, Above Temptation (2009), och Reckless Taint (2013) och Don't mention it (2015).

Bandet startade kring 2000, då Jonny, Per, och Peter lämnade bandet Mixy. De fick med sig Micke och började spela ihop. Inom underground kulturen i sin egen genre har bandet länge varit ett dragplåster, det utmärker sig särskilt för sina glada låtar och bandet säger sig själva inte riktigt förstå det där arga som många band kör med. Galaxy spelar partymusik och det finns mycket humor och glimten i ögat, både i deras stil och musikvideos.

2010 dog sångaren Peter Grymt tragiskt, och bandet stod utan sångare något år. År 2012 får dem kontakt med Hampus Krona, fd sångare från Stardust, och han signar på bandet, för att försöka fylla Peters skor. I början av 2015 hoppade bandets dåvarande basist Rai Vector av, han hade i sin tur tagit över efter Micke som slutade när Peter avled. Efter några månaders auditions så stod det klart i April 2015 att den okände supertalangen Zac von Gripklo joinat bandet officiellt.

Galaxy slog igenom i Sverige redan 2013, och efter intensivt turnerande med skivan Reckless Taint så hade de lyckats skaffa sig en hel del fans även ute i Europa. Men efter att bandets elgitarrist gjorde ett inhopp med megakända bandet Amazonas, så öppnades dörrar för bandet på andra sidan Atlanten. Internet och youtube låg till stor del bakom att bandet upptäcktes av de Amerikanska radiostationerna. Och det hjälpte nog en del att Hampus Krona sedan tidigare hade en publik där. Under hösten 2015 slår bandet igenom på världsmarknaden då deras planerade världsturné säljer slut alla konserter i USA. Deras senaste video har spelats frekvent sedan den släpptes, på youtube har den flera hundratusen lyssningar redan.

Galaxy splittrades i Februari 2016, och deras planerade turné i Asien sommaren 2016 har ställts in.

Story: Redigera

Under 2014 turnerade Galaxy i princip non-stop. Man avslutade året med en rad spelningar i Storbritannien och spelade på Nyårsafton på legendariska klubben Tavastia i Finland ihop med flera andra glammetalband på Tavastia Helldone Festival.

2015 inleddes med en välbehövlig semester för bandet, men också ett avhopp. Basisten Rai lämnade Galaxy för att göra annat istället. Man beslutar sig för att leta ny basist. Bandet åker i mitten av januari till USA efter att skivbolaget Mizzty Records nappat på en demo, och inleder samtal om nytt kontrakt. Av en slump råkar Tony Morales, gitarrist i världskända och Mizzty Records signade bandet Amazonas, ta en överdos, överlever men behöver en ersättare på deras stundande USA turné som det är för sent att blåsa av. Jonny Tenström får därför frågan om han vill hoppa in, vilket han tackar ja till.

Resten av bandet åker hem för att jobba på nytt material, fortsatt vila och hålla auditions efter en ny basist.

I April 2015 skriver bandet musik så mycket de orkar och förbereder sig inför att kliva in i studion för att spela in nya skivan. Ett hårt repschema ligger först framför bandet några veckor innan de ska in i studion.

Lagom till att skapa besvär för bandet, får bandets gitarrist ett erbjudande om att fortsätta turnén med Amazonas och väljer av personliga skäl att ta det erbjudandet. Men lovar bandet att han bara blir borta två månader. Två månader då bandet är menade att repa, skapa och spela in nya skivan på. Några mindre spelningar återkommer Jonny hem för att vara med på dock. Och håller kontakt via skype med resten av bandet.

I september kommer Jonny Tenström hem igen och bandet återförenas för planering, rep och finjusteringar inför skivsläppet. I oktober 2015 släpper Galaxy sin nya skiva och förbereder sig för en turné, med stop i Sverige, Europa och senare även USA under vintern.

I Februari 2016 så går sångaren Hampus Krona ut med att han lämnar bandet på grund av personliga orsaker och kort därefter så går resterande bandmedlemmarna ut med att dem inte planerar att leta en ersättare för Hampus, utan istället lägger ner Galaxy. Man planerar att återuppstå under nytt namn och med Zac von Gripklo som ny sångare och med en ny musikalisk riktning, då ingen av de kvarvarande medlemmarna brinner för musikstilen längre.

Senaste skivan Redigera

GalaxycoverLP-version5

LP omslaget till Galaxys skiva Don't mention it (2015)

Manwithagun-single-cover

Singel från Don't mention it (2015)

Shattercover3

Singel från Don't mention it (2015)

Medlemmar Redigera

Hampus Krona - Sång och Elfiol 2012 - 2016

Per Olander - Trummor 2000 - 2016

Jonny Tenström - Elgitarr 2000 - 2016

Zac von Gripklo - Bas 2015 - 2016

Före detta medlemmar:

Said Arcangeli - Elfiol 2015 - 2015

Rai Vector - Bas 2012 - 2015

Peter Grymt - Sång 2000 - 2010

Mikael Ståhl - Bas 2000 - 2010

Management Redigera

Det jobbar många olika personer för Galaxy, en del är anställda av bandet, andra för skivbolaget, ytterligare några är inhyrda tillfälligt av bandet eller av bolaget. Det är en salig röra att få ihop en turné, en skiva och allt kring att det ska bli en show. Scendesign och producering av scenshow, producenter

Killingblackoaksingel

Singel från Don't mention it (2015)

och extra musiker för detaljer, inhyrda körtjejer och makeupartister, roddare och fotografer för de där snygga bandbilderna eller för de snygga bilderna från scenkanten, musikvideoproducenter och personliga assistenter. Alla jobbar dem för eller åt artisten för att skapa den bästa showen. Men det finns också de som anställer de där tillfälliga roddarna, som bokar hotell och som kontrollerar att lokalerna är okej, som bråkar om kontrakt och bokar konserterna. Några av dessa personer finns namngivna i vår story.

Musik agent, Press agent, Promoter, Booking agent, Business manager, Tour manager, Production manager, Graphic designer, Publicist Linda Ekström, Hårstylist, Makeupartist, Stylist, Personliga assistenter bla. Christian Svensson (jobbar åt Hampus), Säkerhetsvakter

.......................................................................................................................................

Spellista med inspiration till Galaxy: http://www.youtube.com/playlist?list=PLRGnGt0f6Xe77dtQ3quBi-IBntFwJowsv

Reckless Love - Romance

Reckless Love - Romance